LANGKAH 1 : TINJAUAN
AWAL
1.0 Mengenal pasti
masalah
Masalah merupakan satu perkara yang hendak dicari
jalan penyelesaiannya. Sesuatu yang didapati tidak memuaskan, belum diselesaikan, terdapat kesukaran, sesuatu yang perlu diubah, sesuatu yang berjalan tidak seperti yang diharapkan. Dalam konteks ini, masalah merupakan masalah di mana seseorang penyelidik itu ingin membuat kajian atau penyelidikan.
Pada peringkat
awal, guru harus prihatin dan mula melihat dengan lebih mendalam dan membuat
catatan tentang apa yang dilihat di dalam bilik darjah dan membuat interpretasi
tentang keadaan yang wujud di dalam bilik darjah. Guru boleh membincangkan
bersama pelajar dan guru-guru lain tentang sebarang fenomena yang menarik
perhatian guru yang boleh diperbaiki lagi. Selain itu juga, guru boleh
berbincang atau mendapatkan input dari luar, sama ada daripada ibu bapa atau
mereka yang memahami keadaan sekolah berkenaan. Di samping itu, guru juga
boleh membuat temu janji dengan rakan-rakan yang lain untuk membincangkan
isu-isu yang hendak dikaji yang telah dilihat dari pencerapan guru semasa
mengajar di dalam bilik darjah berkenaan. Guru boleh membuat draf soalan yang
boleh ditimbulkan semasa perbincangan nanti yang mana soalan berkenaan pada
akhirnya akan cuba memberi satu jawapan atau jalan penyelesaiannya kepada
permasalahan yang timbul di dalam bilik darjah.
Dalam
mengenal pasti masalah spesifik atau persoalan kajian, ia melibatkan
soalan-soalan seperti berikut:
i.
Apa yang hendak kita ketahui?
ii.
Apakah soalan-soalan yang boleh ditanya
untuk memahami masalah tersebut?
iii.
Apakah
(individu, artifak, amalan, dan lain-lain)?
iv.
Mengapakah
masalah atau persoalan tersebut penting? Adakah ia merupakan persoalan yang
signifikan dan akan menyumbang kepada bidang atau amalan?
v.
Adakah masalah
boleh dikaji berdasarkan sumber-sumber yang ada?
Selain
itu, terdapat banyak cara atau kaedah yang telah digunakan dalam membantu
pengkaji menentukan fokus kajian tindakan yang sesuai dan bermakna. Sagor
(2004) dalam Othman Lebar (2011), misalnya telah membincangkan lima strategi
spesifik dalam bukunya iaitu penulisan reflektif, penulisan jurnal, temu bual
reflektif, wacana analitikk dan refleksi pasukan. Kelima-lima strategi ini
memerlukan pengkaji membuat refleksi ke atas amalan mereka bagi menentukan fokus
yang menjadi keutamaan untuk dikaji bagi tujuan mengubahh dan penambahbaikan.
Dalam erti kata yang lain, pada peringkat ini, kajian adalah merupakan proses
reflektif yang memerlukan penyertaan kajian berfikir dengan teliti semua
dimensi isu yang melibatkan sesuatu masalah atau kekurangan.
2.0 Memahami masalah
Setelah
masalah kajian dikenal pasti, langkah selanjutnya adalah untuk memahami dan
mengetahui tentang masalah tersebut secara lebih mendalam dan terperinci.
Maklumat perlu dikumpulkan dengan pelbagai cara untuk mengetahui dan memahami
masalah dengan lebih baik. Antaranya:
i.
Ujian pra
ii.
Temubual
iii. Analisis
dokumen berkaitan seperti rekod kemajuan pelajar, keputusan ujian atau
peperiksaan
Setelah
maklumat tersebut dianalisis, kita akan tahu tentang masalah tersebut supaya
dapat dibuat perancangan tindakan yang lebih sesuai untuk mengatasinya.
LANGKAH 2 : MERANCANG TINDAKAN
1.0 Pengenalan
Setelah mendapat fokus yang jelas tentang perkara
yang hendak dikaji, maka perancangan selanjutnya perlu dibuat bagi menjalankan
kajian tindakan yang sesuai. Perancangan kajian tindakan merupakan pemikiran
tentang tindakan-tindakan yang akan dijalankan bagi masalah yang telah dikenal
pasti dan difahami. Elliot (1991) dan Kemmis & McTaggart (1988)
mencadangkan langkah-langkah berikut:
i.
Menulis penyataan fokus kajian
ii.
Definisikan
pemboleh ubah yang berkaitan
iii.
Bentuk soalan
kajian
iv.
Jelaskan
intervensi atau inovasi yang dicadangkan
v.
Jelaskan
rakan-rakan penyelidikan yang akan terlibat
vi.
Jelaskan
perundingan yang perlu dijalankan
vii.
Bina garis
masa (timeline) kajian
viii.
Nyatakan
sumber-sumber yang boleh dan akan digunakan
ix.
Nyatakan idea-idea tentang pengumpulan maklumat
2.0 Pertimbangan dalam Merancang
Tindakan
Semasa
merancang kajian tindakan, perlu pertimbangakan perkara-perkara berikut:
a. a. Menjelaskan
matlamat cadangan kajian tindakan yang berkait dengan masalah yang hendak diselesaikan atau amalan yang hendak dipertingkatkan atau sesuatu idea baharu
yang hendak dicuba uji dalam konteks bilik darjah
- Menjelaskan sebab-sebab cadangan
kajian tindakan itu diambil dengan memberikan asas pemikiran atau
teori-teori berkaitan yang dapat menerangkan dengan lebih lanjut tentang
reka bentuk dan skop tindakan.
- Menyenaraikan tindakan-tindakan
atau aktiviti yang dicadangakan seperti:
• Tugas
dan tanggungjawab
• Aktiviti-aktiviti
• Bahan-bahan
• Struktur
organisasi
• Falsafah
dan konsep baru tentang perubahan
• Bagaimana
aktiviti dijalankann
• Jumlah
gelungan kajian dan tempoh pelaksanaan untuk semua gelungan
• Cara-cara
pemantauan perubahan, penilaian perubahan formatif dan sumatif
• Keperluan-keperluan
lain seperti bahan rujukan, kewangan, kemudahan, kelengkapan, tenaga, dan masa
No comments:
Post a Comment